Greenheart Project (2013)

Het ontwerpen van het eerste door zeilen en zonne-energie aangedreven vrachtschip om de bevolking van ’s werelds kleinste kusthaventjes uit hun isolement te verlossen, is een projectidee wat een internationaal team van zeevarenden, maritieme ontwerpers, ingenieurs en andere enthousiastelingen hebben ingediend voor een belangrijke Nederlandse ontwerpwedstrijd op het gebied van engineering. Met name in de Pacific, o.a. rondom Fiji, is door de steeds stijgende brandstofprijzen en de relatief dunne vervoersstromen het transport tussen de eilanden, en daarmee ook hun economie, tot stilstand gekomen. Greenheart ontwikkelde in Japan een oplossing die onafhankelijk van brandstof kan opereren én door lokale zeelui eenvoudig kan worden bediend.

De Greenheart is een standaard schip wat geheel kan worden aangepast aan de eisen van de eindgebruiker, zodat het kan niet allen kan worden ingezet als vrachtschip, maar ook voor visserij, onderzoek en monitoring van afgelegen natuurreservaten, ecotoerisme of vervoer van passagiers. Uniek is dat het schip ontworpen is vanuit een “open-source” platform, waarmee gegarandeerd is dat gebruikers mee kunnen bepalen hoe toekomstige schepen moeten worden gebouwd, zonder dat ze opgezadeld worden met financiële en technische problemen of zouden moeten betalen voor patentrechten.

Met opzet is gekozen voor een klein ontwerp van 32 meter lang en 220 ton groot, zodat de schepen makkelijk onderhouden en gerepareerd kunnen worden, waarbij hun verschijning de elegantie heeft van een jacht. Omdat de mast, die tegelijk ook als kraan gebruikt wordt, eenvoudig gestreken kan worden, kan het schip zonder beperkingen onder lage bruggen door ver een rivier op varen. Daarbij wordt de door zonnecellen opgewekte elektriciteit naar twee motoren geleid die het schip een bereik van 70 mijl geven voordat de batterijen weer opgeladen moeten worden. Zo kan er in allerlei havens en op stranden van de minder ontwikkelde landen goederen (maximaal 3 TEU) geladen en gelost worden.

AA-Planadvies vertegenwoordigde het project in Nederland en nomineerde het in 2014 voor de KIVI-ingenieursprijs “de Vernufteling”.

Samenwerkende partijen

Video’s