In 2008 nam de provincie Västra Götaland in Gotenburg het initiatief voor het Interregproject Dryport. Doel was om te onderzoeken of bepaalde zeehavenactiviteiten verlegd konden worden naar het achterland, waarbij gebruik gemaakt werd van een railshuttle. Projectpartners waren de gemeente Fallsköping (SE), Port of Gothenburg (SE) en Trafikverket (SE) . Verder de haven van Zeebrugge (BE) en de Kamer van Koophandel West-Vlaanderen (BE), transportautoriteit Sestran in Edinburg (UK), Haven Gateway in Felixtowe (UK), de gemeente Baberg (UK), gemeenten Emmen en Coevorden (NE), Bentheimer Eisenbahn (DE), Provincie Fryslân en Harlingen Seaports. Projectleider voor deze laatste twee was Gert Schouwstra, waarbij de Friese inzet was om voor het achterlandvervoer niet van het spoor, maar van binnenvaart gebruik te maken. Gedurende vier jaar werden allerlei ideeën en ervaringen tussen de landen uitgewisseld. Als eindresultaat van het project werd de IJsselmeer Alliantie opgericht, waarmee 25 noordelijke binnenhavens als lid toegevoegd aan de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens, die zo als brancheorganisatie een solide positie verkreeg.